bokomslag Bedömning i och av skolan : praktik, principer, politik
439:- (589:-)

Boken är slut online

  • 318 sidor
  • 2010

Bedömning är ett av de mest diskuterade pedagogiska områdena i dag. I boken beskriver och analyserar författarna några av de vanligaste bedömningsformerna lärare genomför i relation till barn och elever och själva är föremål för i sin yrkesutövning. Det handlar om omdömen i individuella utvecklingsplaner i förskola och skola, betyg, utvecklingssamtal, nationella prov, kvalitetsgranskning, nationell utvärdering och inspektion samt internationella kunskapsmätningar.

Med boken finns en tydlig ambition att betrakta bedömning i ett brett perspektiv. I bokens olika kapitel behandlas bedömning så som den kommer till uttryck både i den praktiska skolverksamheten och som utbildningspolitik. De olika kapitlen är indelade i fyra principiella teman som utgångspunkter: synligt–osynligt; rättvist–orättvist; internt–externt samt nationellt–internationellt. Dessa teman är lika relevanta att beakta oavsett var i utbildningssystemet lärare befinner sig och arbetar med bedömning.

Boken vänder sig till blivande och verksamma lärare från förskola till gymnasium, skolledare samt skolpolitiker och skoladministratörer som ansvarar för och/eller berörs av bedömning och utvärdering.

  • Författare: Lundahl, Christian;Folke-Fichtelius, Maria;Avdic, Åsa;Eggen, Astrid Birgitte;Holmgren, Anders;Hofvendahl, Johan;Klapp Lekholm, Alli;Korp, Helena;Löfdahl, Annica;Pérez Prieto, Héctor;Pettersson, Daniel;Román, Henrik;Vallberg Roth, Ann-Christine;Waldow...
  • Format: Häftad
  • Upplaga: 1
  • ISBN: 9789144056814
  • Språk: Svenska
  • Antal sidor: 318
  • Utgivningsdatum: 2010-02-17
  • Förlag: Studentlitteratur

Öppettider för butik

för att se lokala öppettider, evenemang och personalens tips.

Öppettider idag: