bokomslag Bedömning för lärande i NO-klassrummet : science inside the black box
Psykologi & pedagogik

Bedömning för lärande i NO-klassrummet : science inside the black box

Paul Black Christine Harrison

Häftad

189:-

Funktionen begränsas av dina webbläsarinställningar (t.ex. privat läge).

Hos dig inom 1-3 arbetsdagar

Fri frakt vid köp över 99:- för medlemmar.

  • 40 sidor
  • 2014
Den här boken ger stöd för att utveckla lärande och undervisning i de naturvetenskapliga ämnena med hjälp av formativ bedömning eller bedömning för lärande. Boken beskriver hur du som NO-lärare kan arbeta med formativ bedömning med elever framför allt i åk 6-9. Många av exemplen kan dock anpassas så att de blir användbara i andra ämnen och för yngre elever.

Läs mer
Bedömning för lärande i NO-klassrummet innebär att:
- vägleda elever i samtal om tankar och idéer i NO.
- genomföra utmanade aktiviteter som uppmuntrar eleverna att prata om och reflektera över sina tankar.
- läraren ökar sin medvetenhet om vilken funktion olika frågor har i klassrummet.
- elevernas delaktighet i klassrumsdiskussioner ökar.
- eleven själv måste vara aktiv i lärandeprocessen.
- läraren gör professionella bedömningar av vad som är nästa steg i lärandet.
- feedback är den aktivitet som stödjer lärande.
Författarna Paul Black och Christine Harrison berättar i korthet om olika strategier som fungerat för NO-lärare på sex högstadieskolor utanför London. De berättar också om hur dessa lärare effektivt använt sig av framåtsyftande återkoppling och andra strategier som påverkar elevers lärande i det dagliga arbetet i klassrummet.

  • Författare: Paul Black, Christine Harrison
  • Format: Häftad
  • ISBN: 9789147114696
  • Språk: Svenska
  • Antal sidor: 40
  • Utgivningsdatum: 2014-07-24
  • Förlag: Liber