bokomslag Barn och elever i svårigheter : en pedagogisk utmaning
Psykologi & pedagogik

Barn och elever i svårigheter : en pedagogisk utmaning

Claes Nilholm

Häftad

299:- (389:-)

Funktionen begränsas av dina webbläsarinställningar (t.ex. privat läge).

Uppskattad leveranstid 1-4 arbetsdagar

Fri frakt för medlemmar vid köp för minst 149:-

  • 152 sidor
  • 2012
Boken behandlar förskolans och skolans arbete med barn och elever som redan är eller riskerar att hamna i svårigheter. Forskning beskriver förskolans och skolans möjlighet att påverka dessa barns och elevers utveckling på ett positivt sätt samtidigt som det finns en mycket stark tradition av att individualisera svårigheter i skola och förskola. Författaren argumenterar därför för att det är viktigt att utmana traditionen och börja se barns och elevers upplevda svårigheter som en pedagogisk utmaning. Frågor som diskuteras i boken är: Vilket är målet med den pedagogiska verksamheten för barn och elever i svårigheter? Vad beror svårigheterna på? Hur ska lärare arbeta utifrån vetenskap och beprövad erfarenhet? Vad innebär det att arbeta ”evidensbaserat”? Hur kan lärares makt tolkas? Kan förskola och skola undvika att identifiera barn och elever som avvikare? På grund av bokens breda ansats rekommenderas den till både blivande och verksamma lärare i förskola och skola samt barn- och elevhälsovårdspersonal. Boken vänder sig också till blivande och verksamma psykologer och socionomer. Även beslutsfattare på olika nivåer i samhället kan ha behållning av boken.
  • Författare: Claes Nilholm
  • Format: Häftad
  • Upplaga: 1
  • ISBN: 9789144079448
  • Språk: Svenska
  • Antal sidor: 152
  • Utgivningsdatum: 2012-03-23
  • Förlag: Studentlitteratur