bokomslag Att leda mot skolans mål
Psykologi & pedagogik

Att leda mot skolans mål

Lars Svedberg (red) Olof Johansson (red)

Häftad

519:- (739:-)

Boken är slut online

  • 2013

Andra format:

Forskning visar att förskolechefer och rektorer är viktiga för verksamhetens välbefinnande och framgång. Deras ledningsuppgift handlar om att vårda och ta till vara lärarnas engagemang, vara lyhörd för och värna elevernas rätt till en god utbildning och samtidigt hävda skolans demokratiska uppdrag och dess kunskapsuppdrag. Det är enkelt sagt, men svårare att genomföra.

Att leda mot skolans mål belyser ett dynamiskt tvärvetenskapligt kunskapsområde – utbildningsledning. De olika kapitlen anknyter till rektorsprogrammets kunskapsområden och behandlar förskolans och skolans legala förutsättningar, målstyrning och utbildningsledarskap. Bokens första del tar sin utgångspunkt i skolans kontext och övergripande skeenden. Del två belyser ledarskapsfrågor. I bokens avslutande del ger författarna olika ledarperspektiv på skolans praktik.

Olof Johansson är professor i statsvetenskap, Umeå universitet, och leder Centrum för skolledarutveckling.

Lars Svedberg är docent och legitimerad psykolog och arbetar som utbildningschef vid rektorsutbildningen, Uppsala universitet. Deras medförfattare är rektorsutbildare från olika utbildningsorter.

  • Originaltitel: Att leda mot skolans mål
  • Författare: Lars Svedberg (red), Olof Johansson (red)
  • Format: Häftad
  • Upplaga: 1
  • ISBN: 9789140685742
  • Språk: Svenska
  • Utgivningsdatum: 2013-07-22
  • Förlag: Gleerups Utbildning

Öppettider för butik

för att se lokala öppettider, evenemang och personalens tips.

Öppettider idag: