Välj butik

Visa alla butiker

    Att göra lärandet synligt : barns lärande - individuellt och i grupp

    Att göra lärandet synligt : barns lärande - individuellt och i grupp

    PROJEKT ZERO & REGGIO CHILDREN

    399:- (559:-)
    • Häftad
    • 367 sidor
    • 2013
    Vad är en lärande grupp? I vilken utsträckning kan individuellt lärande utökas och förstärkas – eller tvärtom hämmas och undertryckas - i en lärande grupp? Kan en grupp konstruera sitt eget sätt att lära? I vilken utsträckning kan dokumentation främja nya sätt att lära? Vilka samband finns mellan dokumentation och bedömning? I vilken utsträckning kan en tillfälligt sammansatt grupp vara en lärande grupp?

    Läs mer
    Detta är några av de frågor som har undersökts av forskningsprojektet "Att göra lärande synligt: Barns individuella lärande och deras lärande i grupp", som genomfördes under åren 1997-1999 i samarbete mellan Project Zero vid Harvard Graduate School of Education och Reggio Children. I projektet deltog lärare och pedagoger vid Reggio Emilias kommunala förskolor och forskare från Project Zero.
    I litteraturen kan man finna talrika studier av individuellt lärande liksom av lärande i grupp, men endast ett fåtal av dessa har fokuserat individuella strategier för lärande inom en grupp och gruppens lärande - i synnerhet om gruppen består av små barn. Dessutom har mycket litet publicerats inom pedagogikens och utbildningens område gällande förhållandet mellan dokumentation och bedömning/utvärdering.
    Mötet mellan Reggio Children och Project Zero har inneburit en viktig möjlighet att studera dessa frågeställningar på ett mer djupgående sätt. Den hypotes som detta forskningssamarbete utmynnar i är att dokumentation kan stödja såväl individuellt lärande som lärande i grupp genom att skapa samband mellan dem.
    Kontaktpunkterna - men också skillnaderna! - mellan Reggios respektive Project Zeros pedagogiska er farenheter har gjort det möjligt att bygga upp ett kompetent och nyanserat samarbete mellan olika människors tankegångar och er farenheter. Tillsammans har Reggio Children och Project Zero försökt identifiera metoder och processer, som kan göra det möjligt för lärare att refl ektera inte bara kring barns utan också kring vuxnas läroprocesser, dvs utforma ett stöd för de vuxnas tanke och handling då det gäller såväl barns tänkande som dialogen med kollegorna.

    Finns boken i butiken?

    Välj butik för att se lagerstatus och eventuellt reservera boken.

    Ingen butik vald

    Välj butik
    285644

    Ja, finns i vald butik

    Fåtal kvar i vald butik

    Finns ej i vald butik Välj en annan butik eller kontakta oss.

    Tillfälligt slut i vald butik Välj en annan butik eller kontakta oss.

    Beställ i butik Den här boken är en beställningsvara. Välkommen till din butik så hjälper vi dig.

    Ej beställningsbar

    Lagerstatus saknas

    Köp i e-handel

    Hos dig inom 1-3 arbetsdagar

    Funktionen begränsas av dina webbläsarinställningar (t.ex. privat läge).

    • Författare: PROJEKT ZERO & REGGIO CHILDREN
    • Format: Häftad
    • Upplaga: 1
    • ISBN: 9789176565759
    • Språk: Svenska
    • Antal sidor: 367
    • Utgivningsdatum: 2013-07-05
    • Översättare: Anna Barsotti
    • Förlag: Liber AB

    för att se lokala öppettider, evenemang och personalens tips.

    Idag